Bullying-ul reprezintă o problemă gravă în licee, având un impact psihologic profund asupra elevilor afectați. Stresul constant, frica, și sentimentul de izolare pot duce la anxietate, depresie și scăderea stimei de sine. Elevii care experimentează bullying-ul se pot confrunta cu dificultăți academice, retragere socială și, în cazuri grave, pot dezvolta traume ce le vor afecta relațiile și viața profesională.
La Liceul Teoretic Victoria, suntem conștienți de importanța unui mediu sigur și suportiv pentru toți elevii. Astfel, am implementat un program de prevenire a bullying-ului, care include atât monitorizarea strictă a spațiilor comune, cât și promovarea unei culturi a respectului și empatiei.
Prin comunicare activă și suport, cadrele noastre didactice încearcă să fie alături de elevii lor, să îi sprijine și să le ofere înțelegere și încurajare. Abordăm problema bullying-ului nu cu strictețe excesivă, ci cu blândețe și tact, oferind elevilor un sprijin real, nu doar reguli punitive.
Mulți dintre copii care bully-uiesc provin din medii în care au simțit lipsă de control sau au fost victime ale altor forme de abuz (emoțional, fizic sau chiar neglijență). Din acest motiv, acești copii pot recurge la bullying pentru a-și crea un sentiment de putere și control. Ei pot simți că, prin intimidare, își pot recâștiga autonomia și puterea asupra altora, mai ales dacă nu au avut parte de aceste lucruri în viața lor personală, Mulți „bullies” au o stimă de sine scăzută și, prin urmare, caută validare din partea colegilor sau a grupurilor. Ei pot adopta comportamente abuzive pentru a obține aprobare sau pentru a se face remarcați într-un grup social, ceea ce le întărește iluzia de a fi „puternici” sau „populari”. Acest comportament de agresiune poate fi, în esență, o metodă de a masca sentimentele de insuficiență sau nesiguranță interioară.Comportamentul de bullying poate fi strâns legat de traume emoționale nerezolvate. Copiii care au experimentat abuzuri, neglijență, pierderi importante sau conflicte în familie pot dezvolta comportamente de bullying ca metodă de a face față durerii interioare. Aceste traume pot crea un deficit emoțional iar bullying-ul poate deveni o reacție defensivă la aceste sentimente. Totuși, nu toți copiii care suferă traume devin agresori; traumele pot influența comportamentul, dar nu sunt întotdeauna o cauză directă a bullying-ului. De aceea trebuie sa le aratam acestor copii ca esita alte metode de a-si gestiona emotiile care nu implica sa ii ranim pe altii.
Monitoarele de hol joacă un rol esențial în această inițiativă, ajutând la identificarea și stoparea incidentelor înainte ca acestea să escaladeze. Rolul monitorilor este nu doar să supravegheze, ci și să comunice activ cu elevii, oferindu-le sfaturi și sprijin în momentele dificile.
Un alt aspect esențial este educația comportamentală pe care o oferim elevilor. În cadrul orelor de consiliere și al atelierelor de dezvoltare personală, îi învățăm cum să comunice eficient, cum să rezolve conflictele în mod pașnic și cum să fie sensibili la nevoile celor din jur. Prin aceste activități, elevii învață importanța empatiei și a respectului, dezvoltându-se într-un mediu în care toată lumea poate fi vulnerabil in siguranta.
În plus, am stabilit o politică de toleranță zero față de bullying, tratând toate cazurile cu seriozitate și acționând prompt pentru a proteja integritatea emoțională a elevilor. Pentru a încuraja un comportament pozitiv, promovăm constant valori precum responsabilitatea, onestitatea și sprijinul reciproc, iar elevii sunt premiați pentru atitudinile de respect și prietenie față de colegi.
Prin aceste măsuri, Liceul Teoretic Victoria își propune să creeze un mediu educațional sănătos, unde fiecare elev se simte protejat și valorificat. Credem cu tărie că prevenirea bullying-ului începe cu formarea unui caracter puternic și a unei comunități unite, iar dedicarea noastră pentru aceste principii este un pas important spre dezvoltarea unor generații responsabile și empatice.